onsdag, juli 29, 2009

Agility i Knivsta och svammel om SM-kval

Ännu en skön semesterdag har gått. Åkte tidigt till Knivsta och satte oss på tomten och fikade med Lisa o Timo. Trevligt och avslappnat i solen (skuggan).
Så var det ju agilitytävling igen då, klass 3 i just Knivsta.
Eros ag först ut. 5 fel på nedfarten A-hinder. Jag är så nöjd i övrigt, han gick fint.
Dex fick ju inte va med i ag-klass, han saknar ju lixom lite pinnar i klass 2 först.
Eros först ut i hoppklassen, tror det blev 10 fel. Bitvis bra, men flera stooora svängar.
Dex hoppklass.... Disk. Starten kändes fin, sen blev det missförstånd i ett staket, han gick på rätt sida om mig, men "glömde" hoppa över ett hinder innan han svängde till slalom.
Eller.... var det så att jag kanske svängde runt lite för fort och Dex var duktig o följde med???
Vem ska vi skylla på? Matte eller hund...
Ähh... lämnar den frågan obesvarad.

Sen då detta med SM-kval då *suck*
Det skrivs hejvilt på diverse bloggar och på agilitylistan om detta nu.
Det skrivs oxå att just detta bloggande och listan inte hjälper nått, men jag tänker skriva ändå här på bloggen.
För att kvala till SM så ska hunden få 4 pinnar i vardera gren, hoppklass OCH agilityklass.
Klass 3 alltså.
Förra året var det antingen 4 pinnar i varje ELLER 5 nollor (felfria lopp) i varje.
Men i år är alltså nollorna borta.
En pinne får man när man placerar sig bland de 15% bästa i resultatlistan. (oavsett om man har fel eller inte)

Eros och jag har kommit så långt att vi börjar få till nollade lopp, med rätt bra tid ändå. Men hur kul är det när man kommer på placering 11, och inser att visst, vi var skitduktiga, vi gick runt felfria på bra tid. MEN.... det delades "bara" ut 9 eller 10 pinnar. Precis utanför linjen alltså.

Om Dex kan jag inte säga så mycket än, han har "bara gjort några få starter i hopp3 (agility är han inte uppflyttad i än) Det lär väl visa sig vad hans tider räcker till....

Men det jag vill ha sagt.... är att jag vill att det ska vara MÖJLIGT att kvala till SM även om man har en hund som inte topp-placerar sig på tävling, som nån skrev nånstanns.... ta tillbaka nollorna, men gör så att minst en måste vara dubbelnolla. (alltså nolla i både hopp o agility på samma tävlingsdag)

Inga kommentarer: