söndag, september 28, 2008

Hundbesiktning

Jepp, som rubriken säger, så har grabbarna varit på "besiktning".
Igår hade vi tid bokad på Redog, Stefan Roséns butik i Västerås.
Beiktningen gick ut på att Stefan skulle titta på hunden, klämma och känna på leder och muskler. Fick faktiskt ett besikningsprotokoll med hem också.

Först var det titta på hundarna som gällde. Jag fick gå med en i taget fram o tebax, först i skritt, sen i trav och sen i extremt långsam skritt. Och så satt Stefan då och tittade på hur de rörde sig.

Sen var det in och bli klämd och kännd på...
Dex först ut. För Stefan ville att Eros skulle bli "rumstempererad" för att kunna ta kort med värmekameran på hans rygg.... mer om det senare.

Dex är ju en liten kelgris som gillar nära fysisk kontakt med både kända och okända. Så han njöt när Stefan klämde och kände, ända till Stefan hitta nått som inte va så skönt...
Dex visade tydlig ömhet/smärta i höger armbåge. Ops....
Han visade smärta/ömhet vid belastning av leden, och när det vart tryck i leden av ledvätska.
Inte för att jag hajjar hur, men Stefan klämde på nått sätt så leden fylldes med ledvätska, och det var då inte skönt visade Dex.
Även höger bak, knät, var det nått vajsing med.
Inte för att jag begriper texten han skrev i protokollet, men visst fattar jag ändå, ha förklarade så bra när vi var där. Men kan inte återge det här såbra. Men här kommer texten ur protokollet om Dex.

Genomgång framben/leder: Ömmar markant vid palpation hö armbåge, även smärta vid full flexion.
Genomgång bakben/leder: ngt förtjockad pattella fåra hö knä
27,0 mm bredd vänster 29,1 mm bredd höger - femur kondyl

Genomgången av muskler var utan anmärkning.


Så över till Eros.
Stefan ville ju ta kort med värmekameran, detta för att han sett Eros gå. och Han gick inte rent i skritt. "ngt korta steg på hö-bak och instabil vä-bak" står det i protokollet om rörelserna.
Det var rätt läckert att se Eros genom denna värmekamera, röda, gröna och vita fält, och de hade alla olika temperatur. Rätt mycket rött över ryggen, men inget som va nån fara tycligen. Annars kan rött tycligen tyda på inflamation.
Eros framdel var utan anmärkning, både leder och muskler.
I protokollet står det såhär:

Genongång av bakben/leder: dx patella har gammal skada "proximalt"
Anmärkningar: Patella höger knä kan ge muskulära besvär ländrygg

Rekomenderade åtgärder på båda killarna var kosttillskott, Aktiv hund.
Vara nogrann med uppvärmning och nedvarvning.
Kosttillskottet är nån typ av glukosamin om jag fattade rätt, och det smörjer ju leder bland annat.
Vad gällde Dex så trodde Stefan armbågsproblemet kunde bero på överansträngning, får se om tabletterna hjälper.
Eros var ju en gammal skada trodde han, men inget jag vet om. Och som han även sa, det är inte säkert han ens haltade när han skadade sig, så var inte orolig att du inte sett det.

Båda killarna får fortsätta träna och tävla, men inte träna så de bli slutkörda. Jag (vi) ska även vara uppmärksamma på hur de rör sig, eller snarare hur de står/sitter när de är stilla. Vridna/vinklade tassar, bakben in under magen. Kan tyda på att de avlastar för att nått ömmar.

Så rekomenderat återbesök i feb/mars 2009 typ 2-3 månader innan tävlingssäsong.

Jepp, vi kommer boka ny tid och åka dit igen. Har hört mycket gott om Stefan, och nu fick jag ett väldans bra intryck själv också.
Jag såg ju att Dex ömmade, jag hörde att Eros knä knastrade (ja, det lät om det)

JAG (VI) tycker såklart att vi har underbara hundar, som enligt oss (husse o matte) kan uppföra sig både bland mäniskor och andra hundar. Men visst värmer det gott i mattes hjärta när någon säger det också. Stefan sa att det var två trevliga och härliga killar jag hade med mig. Sånt är så kul att få höra :)

Jag är glad att jag bokade denna tid och åkte dit. Annars hade jag ju inte fått veta i tidigt stadie att nått var knas. Och nu bör det ju gå att få ordning på rätt enkelt hoppas vi.
Vill ju ha 2 glada killar som mår bra här hemma, de ska inte behöva ha ont nånstanns.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så jäkla coolt!!!
Vad kostade kalaset?
Saknade er i helgen.
Kram, Madde