lördag, september 13, 2008

Eros-Österåker Dex-Olandstrakten

Japp, idag har våra killar tävlar agility, på helt olika adresser.
Eros på Österåkers BK och Dex på Olandstraktens BK.

Tidigt i morse, typ 7,30 hämtade Dex och jag (Maria) vi hämtade alltså upp Helena och Jill och styrde bilen mot Olandstrakten (alunda)
Lite senare fram på dagen, typ 11,30 vart Uffe och Eros hämtade här hemma av Per & Molle. De styrde sin bil mot Österåker.

Japp, hussen i familjen har idag haft sin premiär på tävlingsbanan!
Frågar man Uffe själv hur det gick så får man svaret: vi diskade alla 3 klasserna!
Jodå, det gjorde de (åhh vad jag hade velat se på) MEN, vad jag hört av några andra, och lite av Uffe själv oxå. Så gick det rätt bra ändå, visst, Uffe glömde banan och det blev fel väg. Men vad gör det? Inget alls!!! Hur lätt är det att kliva ut på tävlingsbanan för första gången, och komma ihåg ordningen på sådär en 20 hinder, inte alltid i logisk följd? Det är INTE lätt, inte i klass 1. Och i klass 3 då.... inta alls lätt. Jag tycker de var duktiga! Har också hört att Eros rev 1 (ETT) enda hinder på dessa 3 starter, det är också riktigt bra, och han ska ha följt med när husse försökte visa vägen också. Detta ska nog kunna bli nått, med lite träning och lite tävlingsvana så :)

Dex då....
agilitystarten först ut. Där fic vi 10 fel, uppfarten på balansen och 1 rivning. Är rätt nöjd med det loppet, han var GASAD men styrbar.
Hopploppet. Där kändes starten fin, de 5 första hindrena, Dex tog linjen jag gav honom och drog iväg fram som jag ville (utan att titta efter mig) MEN, där han ändå var på väg frammåt, så tog han en tunnel också efter dessa 5 hinder (den skulle INTE va med då) disk alltså. Fick helt enkelt inte sväng på han, var tvungen att försöka svänga han med rösten, men icke, han skulle FRAM. Sen blev det lite kaotiskt resten av banan. Men en ruskigt fin slalomingång fick han till lillkillen :) Han börjar greppa även de svåra ingångarna bättre nu.

Helena och Jill då.... det får Helena berätta om själv :)

Var klara tidigt, så på hemväg ringde Helena till Eva och frågade om vi fick låna fåren en stund. Det fick vi :) Tack Eva!
Vi vallade i 25:an och Dex som inte träffat får sen VP't för en månad sen, skötte sig fint. gick ut fint åt båda hållen, lite tight bakom fåren, men han var inte så tight att han tröck dem förbi mig.
Han har ju lite (mycket)svårt att gå rakt emot fåren när vi går bakom tillsammans, Men fick han att gå några gånger korta bitar rakt emot allifall.
Innan vi åkte därifrån, så var vi in i stallet o Helena hälsade på hästarna. Dex fick följa med, kopplad, och attans vad läbbiga de där stora djuren var tyckte han. Först såg han dem inte, hörde bara "konstiga" ljud. Sen fick han syn på ett huvud som tittade över en kant, och det tyckte han va läbbigt. och när han då kikade runt, så var det sånna stora som kikade fram åt alla håll. Lite smått stressad blev han killen, höll sig tätt intill mig, backade tätt runt mig. Han var rätt nöjd när vi gick ut därifrån kan jag säga.
Nu är det trötta killar som sover gott. Hussen är ocxå rätt trött tror jag, det tär på krafterna med nya erfarenheter.

I morgon är det lagtävlingar igen, får se om Uffe kanske kanske kör nått då också (hoppas!! jag vill se ju)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat uffe! Resultaten kommer komma varefter-det är bara o tuta o köra :)/Ullis o c:o

Anonym sa...

Härligt jobbat Uffe!!!!
Och Uffe lovade mig att han skulle köra lag idag :-)

Syns lite senare!!!

Kram