måndag, november 12, 2007

Mormor










Lilla mormor julen 2006 "matar" Eros & Dex med godis. Hon var alltså här i sverige och firade jul för mindre än 1 år sedan.








Idag har min (mattes) mormor tagit steget över till andra sidan. Jag hoppas verkligen att andra sidan finns...
Mormor har en kort tid varit väldigt sjuk. Hon fick en stor blödning i hjärnan, och har legat mer eller mindre okontaktbar på sjukhus.
Idag fick jag då beskedet att hon somnat in, och är påväg att träffa morfar och Loffen (min morbror) Och alla andra hon har "där borta"
Mormor hann bli 88 år, 88 innehållsrika år.

Samtidigt som det såklart är ett ledsamt besked att få, att någon när och kär gått bort, så är jag ändå glad att mormor slipper lida och kanske ha ont. För vem vet hur och om hon kännt något nu dessa veckor.
Många minnen från uppväxten väcks såklart.
Somrarna på "holmen"
Vinterlov i Jakobstad med diverse vinterlek och sparkstöttingturer med mormor.
Alla de besök hon gjort här i sverige under alla år
Sångerna vi sjöng för henne, jag och syrran. Minns speciellt en sång från min konfirmation som hon tyckte mycket om: "Våga sätta fulla segel i guds andes vind" Varken jag eller syrran tyckte väl det var superkul att sjungs kör då vid den åldern, men vi gjorde det med ett leende, för mormors skull. Hon tyckte ju om den!


Minns också hur glad hon varit i mina hundar, både Eros & Dex. Men även Fjodor och Baloo som jag hade tidigare. Kanske ses de där på andra sidan nu.... Mormor, Fjodor och Baloo alltså.
Massor med andra minnen finns självklart...



Tänder här ett litet ljus för dig mormor.....
Älskad och saknad!!!
/ Maria





2 kommentarer:

Anonym sa...

tänker på dig. kram

Anonym sa...

Fint skrivet Maria... Mormor/Farmor ar saknad av oss alla...Vi syns i Finland. Kram, Carina