onsdag, maj 23, 2007

Vallat på Agdala

Igår var vi på Agdala gård hos Stefan och vallade. Hade bokat tid med Stefan kl. 19
Det var första gången vi var där. Stefan började med att visa oss sitt fårhus med en massa tackor med lamm (såå söta)
Mycket prat och info om vallning, får och Border Collie blev det.
Sen var det dax att ge sig in i fårhagen, där stod 5 tackor och väntade.

Stefans hund Bud tog in fåren i fållan och så fick vi gå in en i taget och gå runt med hunden så Stefan fick se hur de betedde sig.
Dex med husse började.
Dex skötte sig tydligen bra enligt Stefan. Han var intresserad av fåren och visade visst en bra attityd mot dem.
Sen Eros och min tur.
Eros var inte alls lika intresserad som Dex, men han gick runt med mig, kikade lite på fåren, nosade på grindarna, kollade var husse o dex stod.
När jag peppade han så var fåren mer intressanta, när jag sa ifrån eller var tyst så var allt annat intressant. Det slutade med att Eros skuttade genom en grind och hamnade då på utsidan.
Stefan sa att han inte hade lika stort intresse som Dex, men det har ju även vi sett.

Sen var det in i "25:an"
Dex och husse först.
Det såg riktigt fint ut tycker jag. Husse fick en massa bra tips av Stefan så de har att träna på :)

Sen Eros och min tur. Ja, det är ju inte alls samma sak som med Dex. Eros är helt enkelt inte lika intresserad. Eros kan nog "klara av" att lära sig vallning. Men fråga är om han tycker det är roligt att valla får....
Jag är glad att Stefan var ärlig och vågade säga vad han såg och vad han tyckte.
Eros kommer med all säkerhet få träffa får igen, men jag kommer nog hålla det på låg nivå.
Han kommer få "träna" lite när vi ändå är i fårhage med Dex.

Tack Stefan för en mycket givande kväll i fårhagen!

Inga kommentarer: