onsdag, maj 30, 2007

Dex och den förr så hemska gungan

Nu är det läääänge sen jag skrivit något om hur det går med Dex och gungan på agilityplanen.
Ni skulle bara se honom nu, alla ni som hört om hur hemsk han tyckte den var i vintras.

I vintras skulle Dex då lära sig gungan tyckte jag. Men se det tyckte inte han!
Det var det hemskaste, äckligaste, vidrigaste som fanns, den rörde ju på sig!!!
Jag fick många bra tips och ideer, dem tackar jag än en gång för.
Vi var 3 till 4 stycken som i vintras hjälptes åt, med att hålla gungan stilla, sitta och locka på Dex med godis, peppa och uppmuntra honom att våga gå på denna hemska pryl.
Visst gjorde han framsteg, då i ridhuset. Och tack till er som hjälpte mig där då :)

NU då..... Dex kastar sig fram mot en gunga så snart han ser den. Får han då kommandot "vippen" så tar han den SUPERFINT. Får han inget komando, så stannar han till, tittar efter mig, och hoppar ner.

Var och tränade lite idag, en rundbana stod uppställd, testade den. Det var:
Hopp - lång tunnel - 90 grader till däck - säcken - lite sväng till långhopp - hopp - gunga sen var cirkeln sluten.

Startade Dex, han hoppade fint, tunnlar e ju inga problem med en tunnelkåt hund :) däcket tar han så fint. Säcken är ju tunnel den med. långhopp fint, hopp i full fart, sen kastar han sig upp på gungan, Tar uppfartenskontaktfält fint, ingen tvekan om han e på eller inte. Han har full fart, gungan slår ner och han har 2 på 2 av och där får han gotta. Finns ingen gotta på marken eller i skål, så tittar han på mig. Han verkar inte ha en take på att hoppa kf där heller.
Detta gungbeteende vill jag hålla fast i, det e så snyggt, och snabbt :)

Får han chansen, så vill han gärna äta lite på gungan oxå, efter att han gjort den. Undras om det kanske är med skräckblandad förtjusning han gör den nu.

Ska se om jag kan fixa till en filmsnutt nån dag så ni får se honom utföra gungan :)

Inga kommentarer: