lördag, mars 10, 2007

Vetrinärbesök


Dex skulle vaccineras idag. Han fyllde visst 1 år, och hoppsan, man ska ju vaccinera då.
Bromma djurklinik, Robinson Bubba, har dropp in på lördagar. Vilken tur för oss!
Jag bestämmde redan igårkväll att vi skulle dit idag lördag.
Men det blidde betydligt dyrare och trisstare än jag tänkt mig.

Dex väckte mig vid 7.30 i morse, bara att gå ut på kissrunda. Kom tillbaka in, torkade tassar och skulle smyga tillbaka ner i sängen en stund. Men vänta nu, hallgolvet ska inte vara rödfläckigt!
Bara att spana, vem lämnar spår efter sig, Eros eller Dex.
Det var Dexen som gjort illa sig. Han har skurit upp ett sår i ena trampdynan på höger baktass.
Fram med förbandsväskan, sätta sig på golvet och lägga hunden på rygg mellan mina ben.
Som tur e så är han van vid den behandlingen, ligger så vid kloklippning.
Tvätta o kika. Inget kul sår! Var ett rejält snitt i ena trampdynan, från klon och snett bakåt, djupt var det oxå. Klippte bort päls för att få rent och linda tassen på han.
Vid 10.30 var det dax att gå ut igen. På med en baby-mockasin och så ut.
Han verkade inte bry sig alls om tassen, ville kuta på som vanligt och lajja med Eros.
När vi kom in igen så hade såret givetvis blödit igenom förbandet. Bara att byta då.
Bubba öppnade sin klinik kl 12 och vi var där prick!
Han kikade på tassen , konstaterade att den behövde sys.
Lugnande spruta, rakad tass, hopsydd trampdyna med 4 stygn och förband på.
Sen fick Dex sin vaccination oxå, vilket ju var egentliga anledningen till besöket.
Det besök som skulle kostat 380 kr kostade nu 2485 kr. Inte gratis att få skadad hund, men som tur e så får man väl nån krona på försäkringen allifall.
Så nu är det att ha Dex i koppel i 10 dar, hålla honom lugn och still så gott det nu går.
Penicilin ska han också ha i 8 dar. Fick även med en penicilinsalva att lägga på runt skadade trampdynan vid förbandsbyte.

En salva jag gillar skarpt, vet att den verkligen fungerar. Har haft den när min förra hund blev biten. Streptocilin, mirakelsalva :) Kanon att ha hemma, fick med mig 2 sprutor. Ja, de ligger förpackade i sprutliknande behållare.
Dex har varit rätt lugn hela eftermiddan, men kanske inte så konstigt efter dagens äventyr.

1 kommentar:

CaEk74 sa...

Usch vad tråkigt, hoppas det läker ihop snabbt för er- hund i bandage är inte alltid kul...
skickar en krya på er hälsing från "andra sidan"