tisdag, mars 27, 2007

Tränat agility

Matte, Eros & Dex nyss hemkomna från kvällens agilityträning.
Det har gått jättebra idag, båda vovvarna har skött sig!
Fille & Nannas matte hade tänkt ut några banor. Klass 1 standard.

Eros körde dem fint, rev på några ställen, men det var ju för att jag sa åt han att det kommer en sväng, och det sa jag med hela min kropp för tidigt.... och då river han när han försöker svänga i luften över ett hinder. Taskig matte!
Men när jag skärpte till mig gick det bättre.
Sista banan var lite lurig på sina ställen, men vi fick till den oxå efter bra tips från Filles matte. Tackar för dem :)

Dex fick köra delar av alla banorna, och han hoppar fint, bara jag kan komma ihåg att lugna ner mig och låta han jobba. Han går lätt upp i varv, vill så mycket och gärna.
Tunnlar är lillens stora favvo, både runda raka/böjda och säcken.
Men han lyssnar på ett "nej" och kommer dit jag vill (oftast)
Och så har lillen tagit 12 pinnar slalom idag, 3 gånger! Vart bara ingången rätt så fixade han resten galant. Han börjar dra framåt mycket mera nu, är så härligt att se.
Snart kan vi nog ge oss på en inofficiell tävling med honom :) Bara det finns nån som passar in i schemat tidsmässigt.

På torsdag är sista gången vi tränar i ridhuset denna vinter, nästa tisdag åker nämligen alla hinder tillbaka till klubben. Ska bli så skönt, att kunna åka iväg o träna lite precis när man känner för det och har en stund över.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Rivningar i svängar.. Jag anser att du gör fel om du anpassar dig till att han ska hoppa först innan du ger svängkommandot.. det leder ju i sin tur till vidare svängar vilket du inte kommer ha råd med i dagens konkurrens högre upp i klasserna.. Träna istället bort rivningarna eller ge honom informationen om svängen ÄNNU tidigare så att han både hinner förbereda svängen OCH tänka på sin hoppteknik!

Dvs det är bra att han måste hoppa och svänga samtidigt! Om du bestämmer dig för att träna rivningar se till att bara träna det just då.. Dvs gör det inte i banträning utan bryt ut hoppkombinationer ni kan och träna på just rivningarna..

Kan man få både och varför skall man då nöja sig med hälften ? :-)

Lycka till i framtiden..

Anna med Icka som bara råkade surfa in här.. :-) och som inte kunde låta bli att tycka lite.. Hoppas du tar det för vad det är.. hjälp i all välmening..

Eros & Dex sa...

Till Anna:
Jättebra det du skriver. Jag blir jätteglad när folk faktiskt vågar skriva en komentar och säga vad de tycker. Ofta är det något man kan ta till sig, som man inte tänkt på.

En av anledningarna till att jag faktiskt skriver om vår träning i bloggform. Just för att kunna få lite feedback o tips :)
// Maria