torsdag, mars 01, 2007

Del 4 agility-gungan och Dex

Glömde att uppdatera i tisdags efter träningen.
Men vi fortsatte med Dex och gungan. Och har funderat ut en plan jag troligen kommer testa.
Kan ju iofs vara så att planen förändras/utvecklas under resans gång :)

Nåja, i tisdags pallade vi allafall upp gungan igen. Då mot en av de sandberg som finns i ridhuset, för att inte ha trappräcke som är ivägen för mig och troligen ger Dex falsk säkerhet.
Liza och Kattis hjälpte oss denna gång. Tack för hjälpen!
Försökte få Dex att gå gungan upp till Liza som satt i sanden upptill.
Kattis stod och satte en fot på nertill så gungan skulle vara still, sand har ju en förmåga att "rinna" ner.

Dex strula och hoppa över fram o tebax, stälde sig på men ville inte gå upp.
Ända tills jag kom på att jag glömt en viktig detalj, som fick upp honom förra gången..... Musmattan!!!
Hämtade den och la den precis vid slutet uppe hos Liza, och Dex rusade upp som om han aldrig gjort annat, fick belöning (som han knappt ville ha) tog sig ner via sanden. Och så upp igen i full fart.
Killen kan ju.

Så nu är då planen att fortsätta såhär lite till. Samtidigt som det ska tränas mer med targeten (musmattan) här hemma. Han ska springa till den, sätta bägge tassarna på, och STÅ STILL!
Som det är idag så trampar han snabbt på den, eller krafsar på den. Måste alltså jobba på han att stå still på den, tills jag ger lov att gå vidare.
Sen är tanken att han ska upp till musmattan som ligger högst upp på gungan, lär få dra ett band runt så en inte flyger av.
Och så är tanken att han ska få bli gungad där, av någon som står och håller i nedändan. Svajja upp o ner några gånger. Lite i början, sen mer o mer. Inga höga släpp och hårda dunsar i början, utan det kommer senare. Ni som läst på agiliyforum vet vad jag pratar om, Paula skrev att hon och Magne tränar så. Och det låter vettigt tycker jag.

Och så ska vi även fixa lite så bägge vovvarna får träna balans och kroppskontroll här hemma, men återkommer om det vid ett senare tillfälle.

1 kommentar:

CaEk74 sa...

Spännande att följa er träning! Ser med spänning på fortsättning.
mvh Catrin