torsdag, augusti 07, 2008

Genrep

Igår och idag har jag och Dex ägnat oss åt vallning.
Igår åkte vi till Eva i Seglinge, fick hjälp, tips och råd av Eva.
Vi fick gå en liten VP bana, första hämtet blev väl OK, men jag fick hjärnsläpp och började gå banan åt fel håll.
När jag kom på mig, så tappade vi såklart upp fåren på ett litet berg med lite skog på.
Skickade upp Dex att hämta dem. Och han skötte sig fint, gjorde rätt val när en tacka gick ifrån de andra. Han fick fram allihopa till oss igen på fältet.
Fick faktiskt t o m beröm av Eva att jag har en duktig hund med fin djurkänsla. Så det han gjorde var nog inte helt lätt egentligen. *stolt matte*

Nåja, om igen. Och denna gång gick vi runt hela banan. Fick in fåren lugnt och sansat i fållan, och ut igen.
Duktig Dex!!!

Så vilade vi lite medans Eva tränade sin Knut lite. Det är så läckert att titta på när en tränad hund jobbar, när de tar komandom och visslor på långt håll. LÄckert är det.

Sen några till hämt för Dex, vissa ok, andra lite mindre ok. Men inget rikstok ändå. *skönt*

Idag fick vi komma ut till Långängen och valla med Gunnel (på Lidingö)
Fick även där mycket hjälp, tips och råd. Vi jobbade mycket med fösningen (tror jag det heter) jag lär mig ju aldrig, jag o Dex bakom fåren båda 2.
Dex har lite (mycket) svårt att gå "fram" alltså gå RAKT mot fåren, han viker gärna av åt ena sidan, med den påföljden att fåren svänger. Så mycket jobb på detta idag i regnet. Mycket nötande, men det blev faktikst bättre.
Lite fålla in och ut tränade vi också.
Sista vändan vi gick och föste jag o Dex, så kändes det faktikst rätt ok.

Så, det var nog genrepet inför stundande VP, nästa vecka är knökfull med annat, så vi lär nog inte hinna valla nått då. Men kanske, kanske någon liten tid går att hitta.... det visar sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blev inget VP för oss, men det kan vi ta nästa år :). Kommer hålla tummen för Er så den blir alldeles blå.

Spark där bak
Hälsningar
Maria & CO