måndag, augusti 20, 2007

Frövi

Så har vi tävlat i Frövi i helgen som nyss gått.
lördagen bjöd på 2 ggr disk för mig och Eros. På söndagen diskade vi oss i hopp 3:an. jag tryckte Eros så han tog fel tunnelingång, men för övrigt så var jag jättenöjd med det loppet. Han köpte min handling och vi fick bra vägar. Agility 2:an kom vi på plats 12 i, med 5 fel. En förargelig rivning på 2:a hindret. Att jag inte kan lära mig att låta honom hoppa klart innan jag plockar han till en sväng. Slalomet som vi skulle till hade han ju fixat ändå, det är jag övertygad om. Men hela det loppet känndes bra ändå, han tog sina kontaktfält, och samspelet kändes bra.
På nått sätt känns det lite som vi hittat rätt väg. Jag banvandrar och lägger upp loppet utifrån den hund jag faktiskt ska köra. Eros har ju haft en förmåga att snurra lite här o där, rena piruetter. Och på de ställen jag på nått sätt ser att här kommer han snurra, då lägger jag min handling så vi får en "snygg" snurr istället för flams o trams-snurr.
Och så tror jag att jag lärt mig att ge han mer utrymme och inte tränga han förmycket rent fysiskt, vill jag tajta in så gör jag det med rösten, han lyssnar ju så bra, han kan ju faktiskt tvärnita o vända på en 5-öring den dära vovven :)

Dex har som vanligt skött sig bra, lillkillen e så go! Och inte en enda gång voltade han med buren heller. (Den var fastsatt med 3 tältpinnar)
Köpte en ny klicker i Frövi (hade glömt mina hemma) och så testade vi att klicka kontaktfält med Dex. Det funka kalasbra. Han hade fin fart över både balans och A-hinder som fanns att träna på, och han stannade 2+2. Så nu ska vi hårdträna på det sättet och verkligen få fast det beteendet.

Inga kommentarer: