tisdag, januari 30, 2007

Tävlat och tränat

I lördags var det inofficiell tävling i Lidingö ridhus. 3 starter för Eros. 1 agility och 2 hopp.
Agilityklassen kom vi 3:a i. Loppet kndes rätt ok, fast han hoppade A-hindret (vilket inte e så kul)
Men vi har ju faktiskt inte tränat det vidare mycket. Har ju liksom inget A att träna på ju...
Hoppklasserna gick ok dom oxå. sista diskade vi oss i, Eros hade ingen lust alls att gå ur tunneln och RUNT och hoppa nästa hinder från "baksidan" så som det skulle göras. Han pep ut ur tunneln och hoppade hindret, från fel håll= disk.

Träning då.
Bägge vovvarna trännar nu varje vecka.
Eros och jag tränar samarbete, jag tränar min handling, och han ska lära sig min handling. Vi tränar på att jobba längre ifrån varandra i sidledd. Vi tränar att Eros ska sticka före mig på rakor när jag säger till, och inte snurra o kika eftermig hela tiden.

Dex tränar hindersäkerhet, lär sig de olika hindrena. vi tränar små kombinationer.
Vi tränar slalom, vi tränar att Dex ska kunna vara på bägge mina sidor.
Det är varierande frammgång, men visst e lillkillen duktig.
Men vill såååååå mycket att han ibland får svårt att koncentrera sig på det vi skall göra, då plöjer han bara första bästa han ser.... helst en tunnel eller säck.

Men det är väl bara att ha tålamod och jobba vidare.
Har haft en halv fundering på att ge vovvarna varsin träningsdag istället för att köra bägge 2 dgr/veckan. Både för deras skull och för min.
Jag skulle nog ha lättare att fokusera om bara 1 va med, och få träningen mer effektiv då jag kör med samma hund hela kvällen.
Och hundarna skulle nog oxå få lättare att koncentrera sig, när inte brorsan sitter med o gapar vid sidan. (för de gör ju tyvärr så bägge 2)

Inga kommentarer: