tisdag, januari 02, 2007

Eros när det smäller

Det smäller som bekant rätt mycket ute nu, att inte fyrverkerierna/smällarna är slut för folk snart.
Jag har de senaste dagarna kommit på en sak, tänkte på det första gången dagarna mellan jul och nyår, såg det även både igårkväll och nyss när jag var ute med hundarna.
Eros är ju allt annat än förtjust i när det smäller, han vill hem eller till bilen.
När jag gått ut med hundarna nu så smäller det ju, mer eller mindre.
Igårkväll lyckades jag leka med att kasta pinnar och då kunde Eros faktiskt leka en stund.

Men nu till det jag lagt märke till.....

När vi kommer ut så är allt ok tills han hör första smällen. Visst, han tittar sig lite oroligt omkring, men funkar ändå och kan både nosa och kissa. Men när det smäller..... då går han ifatt mig och sätter sig framför mina fötter, jag kliver förbi, och han kommer fram och sätter sig ivägen igen.

Igårkväll: Vi går ut här hemma, mot parkeringen och ängen som är precis bakom den, det smäller men Eros fortsätter i riktningen jag valt, alltså ut på ängen. Vi svänger där höger, vår P-plats är åt höger. Han springer före och stannar i höjd med raden där vår plats finns, tittar mot bilen-tittar mot mig. När jag går förbi och fortsätter på ängen, då kommer han och sätter sig ivägen för mig.
När jag sen vänder om för att gå tillbaka, då får han snabba tassar fram mot vår bil igen, väntar där och ser om han får komma in i bilen denna gång. Inte det... matte fortsätter, det smäller fortfarande med nån minut emellan. Men nu vill han HEM! Matte är ju inte sååå elak, så visst går vi hem igen. Men han väntar snällt, om än otåligt på att jag ska komma när jag ber honom vänta. När vi är på gångvägen utanför vårt hus, då sticker han som en pil och står vid proten och väntar på att få komma in.

Ikväll: Nyss när vi gick ut så smällde det när vi kom fram till gatan utanför vårt hus, jag fortsatte, de måste ju allafall kissa. Eros satte sig ivägen framför mina fötter flera gånger den korta biten till korsningen, där sa jag "då går vi i skogen en sväng" och båda vovvarna går över gatan in bland träden. De kissar och sen sätter sig Eros framför mig igen. Jag står still, vänder mig om, Eros tittar och väntar....
Jag säger " då går vi hem igen" vid ordet "hem" drar Eros, och sitter vid porten och väntar jag kommer, Dex var inte sen att hänga på och springa hem han heller.

Dex äre inte heller förtjust i smällarna, men reagerar inte lika mycket som Eros, än allifall.

Har det "bara" smällt nån enstaka gång, så går det faktiskt att få Eros på en promenad oxå.
Men enstaka smällar existerar ju inte nu.... lär få acceptera det MINST en vecka till antar jag.

Inga kommentarer: