måndag, oktober 29, 2007

Kursstart för Dex

I lördags var det då dax för vallkursen att dra igång.
Vi var "bara" 2 kursare. Dex och Dusty.
Dusty tränar vi agility med oxå, så det e skoj med nån man känner litegranna :)
Sällskap i bilen blev det också, trevligt att sippa åka ensam ut på adelsö, ha nån bredvid att prata med.

Kursen då:
Vi började med fika och presentation, inget att skriva så mycket om. Sen var det ut i fårhagen med vovvarna.
Först fick jag och Dustys matte se till att få in fåren i en fålla, Dex och Dusty fick sitta uppbundna i staketet och titta på våra försök till at få in dessa förskallar.
Hmm, får e inte dumma!!! de rackarna smet flera gånger nr vi trodde vi skulle få em genom grinden.
Till sist lyckades vi, men hjälp av Tina (instruktören)
Då var det vovvarnas tur då.
Dex vart först ut. Jag öppnade fållan, klev in och så fick Dex komma in efter mig. Det gick så bra.
Sen skulle vi gå runt runt längs staktet, lugnt och försiktigt skulle det gå till.
Jag är så nöjd med killen, han höll sig lugn, visst försökte han öka på farten, men tog mitt "luuugn" bra. Sa jag det så saktade han in stegen. Han la sig fint på "ligg" oxå.
Även Dusty skötte sig fint, även om han görna ville rusa på i början, men rätt snart fattade han att om han tog det lugnt så fick han gå o slapp ligga.

2 ggr var fick vovvarna gå in i fållan. 2:a gången för Dex fick jag släppa kopplet, och han gick lika fint då.
Sen efter det skulle vi hjälpa Tina att flytta några lamm från en hage till en annan.
Vi knallade bort till lammen. Tinas hund tog ut dem ur hagen. Sen gick Tina med hund först (på vägen, bilvägen) lammen i skock efter, och Dex o Dusty med mattar (kopplade hundar) gick sist för att få lammen att gå frammåt.
Det gick faktikst rätt bra, var tom lite kul. Vist gjorde lammen 2 utsvävningar bort från vägen, 1ggr åt varje håll. Så både Dex o Dusty fick hoppa ut med mattar i terängen och få upp dem på vägen igen.
Lammen kom lyckligt fram och in i sin "nya" hage.

Ska bli så skoj att fortsätta denna kurs :) Uppdatering kommer vartefter.

Inga kommentarer: